Wednesday 6 April 2011

Pilihan Raya Sarawak

Semalam kita menyaksikan kesemua 71 DUN di Sarawak akan ditandingi. Malah pilihan raya negeri kali ke-10 yang ditetapkan pada 16 April ini mencatatkan rekod 213 calon bertanding termasuk bilangan calon bebas paling tinggi seramai 41 orang.Lebih daripada separuh kerusi, atau lebih tepat 44 kerusi, akan menjadi pertandingan banyak penjuru. Sebanyak 23 kerusi menyaksikan pertandingan tiga penjuru, 17 (empat penjuru), dua (lima penjuru) dan dua kawasan pertandingan enam penjuru.

Trend pertandingan begini berlaku mungkin disebabkan politikus politikus menganggap BN di Sarawak dikatakan bermasalah. Masalah utama ialah presapsi kejadian rasuah yang berluasa dan pemerintahan Tan Sri Taib Mahmud yang terlalu lama. Faktor ini disulumi dengan andaian `tsunami politik 2008’ akan melanda Sarawak juga. Pada 2008, ramai ahli politik yang tidak berkelayakan atau bertutor Bahasa Malaysia, berkerja sebagai jurufoto mahupun pekrja stor, berjaya mengalahkan politikus yang berkelaber dan berjawatan. Mereka harap rakyat akan menolak BN dan memilih pembangkang walaupun calonnya tidak pernah diketahui sebelum ini.

Diharap pilihanraya Sarawak dapat berjalan dengan baik selamat dan teratur. Strategi memenangi pilihanraya dibentuk dan dilaksanakan dengan sempurna.

No comments:

Post a Comment